Ako môžete učiť stolára vypočítať si množstvo materiálu, ak nevie počítať obsah pravidelného hranola? Alebo ako naučíte človeka napísať si (bez hanby) žiadosť do zamestnania, keď pozná len jedno "i". Je na učenie takýchto vecí na SŠ priestor. Nie, nie je. Nie je vytvorený ministerstvom a osobne si myslím, že to sem ani nepatrí. To základná škola má človeka pripraviť na ďalšie štúdium.
Osobne som učil matematiku a angličtinu. Uznávam, že nie každý má talent na jazyky, matematiku, či umenie. Prísť však na SŠ z preflákanej "deviatky" a čakať, že týmto štýlom to bude pokračovať je trend dnešných dní. Odhliadnúc od toho, že druhý polrok deviatky učitelia žiakov "pretrpia", pýtam sa, k čomu má posledný ročník ZŠ vlastne slúžiť.
Odpoviem si sám. K sumarizácii základných vedomostí a k overeniu, že som schopný pokračovať v ďalej. To prvé sa ako tak deje, to druhé je už dlhé roky "monitorované", ale bez spätnej väzby (teda okrem rozhorčenia, ako sa nám úroveň vedomostí naších detí znižuje a zaostáva za "úspešnými").
Kým nebudú žiaci opúšťať ZŠ len po splnení základných kritérií pre "ďalšie pokračovanie", budeme ich aj naďalej ešte v treťom ročníku SŠ učiť sčítavať zlomky, či počítať percentá. Krátko pred tým, ako si majú hľadať prácu a vedieť vypočítať, či im čistý príjem bude postačovať na pokrytie ich potreb. Veď koniec koncov nemusí byť z každého vysokošlák. Našim starým rodičom stačila k nášmu dobrému vychovaniu častokrát aj základná škola.